söndag 8 juli 2012

Självläkning med hjälp av Traditionell Kinesisk Medicin TCM

För många år sedan gick jag en självläkningskurs i TCM på Neijing Akademin i Enköping och fick en ovärderlig kunskap hur jag dagligen kan hjälpa mig själv att få en bättre fysisk och psykisk hälsa. Av någon anledning så har jag inte använt mig av det de senaste åren och min hälsa har också gått utför.

Det är konstigt det där när man har all kunskap men man använder sig inte av den när man ser att det går åt fel håll med sitt mående. Förra söndagen fick jag låna två böcker av min syster som läser till akupunktör och jag har nu börjat läsa den ena. Där i fanns all information samt mycket mera som jag lärde mig på kursen. Tänk att det är så svårt att nyttja sin kunskap till att må bra men när det gäller att utsätta sig själv för destruktiva saker då går det väldigt lätt. Hmmmm!!!

Nu måste jag börja strukturera upp mitt liv igen och komma in i dagliga rutiner som balanserar min hälsa.
Jag vill verkligen rekommendera denna bok för den ger en så bra information om en själv och hur man ska göra för att kunna leva i balans och hälsa. Inte är den särskilt dyr heller 146 kr på Bokus en väl värd investering i sin hälsa. Boken heter


Chinese Medicine for Maximum Immunity

 

Understanding the Five Elemental Types for Health and Well-Being

av Jason Elias, Katherine Ketcham


Jag tycker att det är en lättförståelig engelska och de ord som jag inte känner igen slår jag upp. Jag har fått ovärderliga råd i denna bok om vilka energier som är starkast i mig och vilka obalanser jag har men även vilka fällor som jag lätt ramlar ner i som försämrar min hälsa, så jag kan bli mer uppmärksam på det och undvika att det går för långt.

Läs, lär och må bättre!

Ljus och kärlek!   /Ulrica


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar