lördag 7 juli 2012

Korsreaktion vid allergi

Jag har varit så sjuk under hela juni månad och jag trodde till en början att det hade med struman att göra. Varje gång jag åt mat fick jag andningssvårigheter och maten hamnade fel, fastnade i halsen samt ett enormt tryck över bröstkorgen som den höll på att explodera, även svårigheter att få upp luft ur matsäcken och matstrupen. Det är inte bara en gång jag har trott att min sista stund varit kommen, då andningen varit så himla tuff. För en månad sedan åkte jag in på akuten då jag en matbit fastnade i matstrupen men det gick bra och den åkte iväg av sig själv till slut.

Nu har jag haft en vecka då det varit bättre men de senaste dagarna har jag blivit sämre igen och igår blev det riktigt illa. Idag var jag ute på nätet och sökte om pollenallergi. Jag är medveten sedan tidigare att jag har pollenallergi och även överkänslighet mot viss mat men jag har aldrig tidigare reagerat så här kraftigt som jag gjort i år. På nätet kunde jag läsa att de som är allergiska mot björk och gräs även kan få korsallergier när det gäller mat. Detta kan yttra sig bl a som andningssvårigheter och svullnader i halsen och svalget. Då landade det hela för mig. Dels är mina andningsvägar nedsatta av allt pollen i luften, sedan äter jag mat som jag reagerar på och då drar andningsvägarna ihop sig ännu mer. Till detta skall tilläggas att jag blir som sämst när det blir varmt och hetta. Detta är inte så konstigt då kroppens kärl sväller vid värme. Då mitt andningssystem redan är så nedsatt av reaktioner på både pollen och mat, blir det ju ännu värre när värmen ökar och kärlen blir trånga.Vi har väldigt höga halter av gräspollen nu där vi bor och vanligtvis så brukar jag använda mig av homeopati för att få ordning på mina allergier. Men då jag just nu håller på att äta Sepia för att fixa till mitt hormonsystem, så skickade jag min sambo på apoteket idag för att köpa en annan sorts allergitabletter, de jag provat tidigare har inte fungerat så bra som jag tycker att de borde. Det är väl därför som jag inte heller tänkt i de här banorna att det hade med allergi att göra, speciellt när jag inte haft dessa symtom tidigare och struman dykt upp i år, så var den kopplingen mer logiskt. Men allt är inte alltid logiskt här i livet.

Lägger ut en länk här till Apotekets information om korsallergier och vilken mat man kan reagera på. När jag ser tillbaka kan jag säga att det är mycket annan mat som jag även reagerar på, så jag tror man får undersöka själv vilken mat som man personligen får korsreaktion på.



Till alla er som inte har dessa besvär, var oerhört tacksamma och lyckliga att ni kan njuta av sommaren fullt ut för det är en fantastisk årstid!

Ljus och kärlek!   /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar