lördag 9 juni 2012

Brännässla

Äntligen! Första stället som jag bor på, där det varit nästan omöjligt att hitta den älskade brännässlan. Idag på väg hem från havet stöp vi på en liten plätt mitt på åkern. Sonen och jag har nu varit ner och tagit reda på det.

Brännässlan har avskytts av många pga dess svidande attacker som den gör om man oförsiktigt närmat sig den. Det som jag nu fått lära mig senare i mitt vuxna liv är hur enormt viktigt den är ur näringssynpunkt och som medicinalväxt.
Maria Treben lovprisar den i sin bok "Hälsa ur Guds apotek" som den absolut bästa och viktigaste växten. Rekommenderar verkligen denna gamla bok med så mycket kunskap om våra örter och dess helande förmågor. Boken finns att köpa på Adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=3850681823

Följande kan man läsa på Wikipedia om Nässlans användningsområden
De späda vårskotten kan skördas till föda (nässelkål och nässelsoppa). Stjälken har tidigare använts för att ge bastfibrer. Nässlorna rötades och bearbetades till fibrer precis som lin. Fibrerna är mycket korta och svåra att spinna, men blandades ibland ut med lin. Nässelfibrerna spanns till ett fint tyg, nättelduk (det vill säga nässelduk). Förr användes även roten till textilfärgning.


Själv använder jag brännässla till min dagliga gröna drink. Har provat att göra soppa på den men har ännu inte funnit något recept som fallit mig i smaken.


Nu blir det rensning och bladplock resten av denna dag. Ett njutbart arbete med tanke på den kraft och näring som kommer att få inmundigas senare i höst och vinter. Rensningen möjliggör även en stunds underbar meditation.


Ljus och kärlek!   /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar