söndag 21 oktober 2012

Goda LCHF matbrödet

De senaste veckorna har jag ätit riskakor, riskakor och riskakor för att inte tala om risgrynsgröt och ris till annan mat. Så less på ris men magen tycker det är så snällt och gott. Behöver dock någon variation nu.
Så igår bakade jag källarfrallor med glutenfritt mjöl och mjölkfritt smör och de blev jättegoda.
Idag har jag även påbörjat att "översätta" de vanliga småkaksbaket med glutenfritt och mjölkfritt. Startade med Drömmarna. De blev jättegoda, så spröda och bara smalt i munnen, dock så blev de platta så till nästa gång blir det till att justera mängderna lite, få se om det går att få lite höjd på dem.

Nu har jag precis gjort klart och smakat LCHF matbrödet som jag fått av en bekant. Blir underbart gott och mättande. Receptet ser ut som följande;

2 dl sötmandlar, 2 dl hela linfrön, 2 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1tsk salt, 1 msk brödkryddor, ca 150 gr valnötter eller solrosfrön, 250 gr kesella samt 6 st ägg.

Jag blandade valnötter, solrosfrön och pumpakärnor och eftersom jag inte äter mjölkprodukter längre bytte jag ut kesellan mot kokosmjölk. Använde inga brödkryddor utan tog 2 tsk örtsalt istället.

Kör mandeln och linfröna i matberedaren till en finare massa. Häll upp det i en skål och blanda i fiberhusk, bakpulver, salt, brödkryddor samt nötter/frön. Blanda allt ordentligt. Häll i kesellan/kokosmjölken samt äggen och rör om ordentligt så allt blandar sig. Smörj en avlång form, 1½ liters och fördela smeten i formen. Grädda ca 1 timme nederst i ugnen i 175 grader.

Ät och njut av detta goda och näringsrika matbröd.

Ljus och kärlek!   /Ulrica

1 kommentar:

  1. Hej, det är jag Leva-Kerstin igen. Tack för att du har denna bloggen också. Passar mig utmärkt eftersom jag försöker äta antiinflammatorisk kost. Den hamnar också i favoriter. :)
    /Leva-Kerstin
    www.steeperz.com

    SvaraRadera