måndag 17 september 2012

Dagens bak; Tekakor

Att baka sitt eget bröd är så enkelt. Dessutom så innehåller de inga onödiga tillsatser som kan vara skadligt för ens hälsa. Det är ibland skrämmande när man plockar upp ett brödpaket på affären och läser innehållsförteckningen, usch vilka ämnen som de använder sig av för smak och bevaring.
Tekakor bakar jag främst för att sonen vill ha de som hamburgerbröd. Idag provade jag på att byta ut en del av vetemjölet mot rågsikt och grahamsmjöl, för att få ett lite grövre bröd som han kan stå sig längre på. Jag har ändrat och mixtrat lite med grundrecepet och till slut fått ett bröd som är luftigt och gott och som inte blir så torrt fort, som många tekakor kan bli.

Till tekakor på vetemjöl använder jag 50 gr jäst (blå) 5 dl havremjölk alt vanlig mellanmjölk, 100 gr mjölkfritt smör alt vanligt smör, salt (½ tsk), socker (½ tsk för jäsningens skull), 1 ägg, rapsolja på en höft (ca ½-1 dl), ca 13 dl vetemjöl.
Mängden vete är så svårt att skriva hur mycket det skall vara, då det skiljer så mycket på de olika märkena man köper. Efter att ha bakat många vetedegar så lär man sig hur konsistensen skall vara, den ska vara klibbig men ändå inte fastna på fingrarna när man känner på den. Det är bara att baka på och träna fram känslan för hur en bra deg skall vara. Jäs degen en halvtimme. Sedan delar jag upp degen i bitar som väger ca 80-85 gr st och det brukar bli 18-20 st tekakor. Kavlar ut till runda kakor som jag lägger upp på plåt och naggar med gaffel. Jäs sedan 1 timme.
Till de grövre tekakorna idag använde jag 1 dl rågsikt och 1 dl gramhamsmjöl och minskade ner på vetemjölet, tror att det blev ca 9 dl vete, åter igen så känner jag mig fram tills jag är nöjd med konsistensen.
Grädda tekakorna i 225 graders värme i ca 6-7 minuter. Även här varierar tiden beroende på hur gräddade man vill ha dem samt vilken ugn man har.

Det är bara att pröva sig fram, "trial and error-metoden", det är så man lär sig baka. Roligt är det och gott är det. Dessutom vet man vad det som man äter innehåller och inte en massa onödigt bara för att det ska hålla länge. Glöm inte att köpa ekologiskt produkter till baket, så att maten blir så giftfri som möjligt och så du stödjer och uppmuntrar odling som är bra för vår natur och planet.
Jag fryser ner mina tekakor direkt efter att de svalnat och tar fram ur frysen när jag behöver dem. Då har man tekakor som är som nybakta efter man tinat dem, ev värmt på dem.

Min önskan just nu är att hitta mjöl som inte är förädlat och förändrat som det mjöl vi köper i affärerna idag, utan hitta någon som producerar mjöl av den gamla sorten på ett sätt som bevarar dess struktur och näringsinnehåll. Om du vet av någon vore jag så tacksam om du kunde tipsa mig om den producenten. Att köpa ekologiskt mjöl är mycket bättre än det som inte är ekologiskt ur giftsynpunkt men det mjölet är ändå förädlat och förändrat. Drömmen är att kunna hitta gammaldags sädkorn att själv så och skörda och göra sitt eget mjöl. Förhoppningsvis kommer den möjligheten till mig i framtiden.

Lycka till!

Ljus och kärlek!   /Ulrica



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar