fredag 7 september 2012

Blåbär

Äntligen tog jag mig ut i skogen igen. Längtan efter den underbara energin som man möter där blev så stor, som att längta hem. Fick sällskap av systers hundar och sonen, så då kändes det inte lika jobbigt att fortsätta arbetet som jag och Isa höll på med. Lingonen är inte riktigt klara här ännu. Det verkligen märks att sommaren varit så torr för bären är sena även svamparna. De kom i gång först för 2 veckor sedan när regnet äntligen kom. Däremot så har blåbären vuxit till sig och blivit gigantiska. Jag blev nästan rädd för dem :)) så stora var de. Jag har plockat en 13-15 liter redan men jag var tvungen att plocka några liter till med tanke på storleken, passar perfekt när man vill ha lite finare blåbär att bjuda på.

Är så tacksam över den healing som naturen ger mig och hjälper mig att återgå och komma tillbaka till mig själv igen. Att dessutom få näringsrik och god mat att bara gå ut och plocka är en sån välsignelse.

Tack älskade Moder Jord och blåbärsfolket för den rikedom ni skänker mig och tack för att jag får fritt röra mig och njuta av lugnet och harmonin i naturen. Tack för att ni hjälper mig att komma tillbaka till livet och hitta mig själv igen.

Blåbär innehåller viktiga näringsämnen och som allt annat ska man äta dessa ämnen så naturligt som möjligt, så får man den bästa resultatet för hela kroppen både på kort och lång sikt. Det finns så mycket framställt att köpa idag som ska vara bra och fungera på samma sätt. Men doserna är för kraftfulla och processen att ta fram det förändrar själva grunden, så jag är inte en stödjare av detta längre. Min kropp har börjat signalera på allt som inte är naturligt framställt av Moder Jord själv. Ät naturligt och ekologiskt, följ årstiderna och hitta vägar att ta tillvara och bevara råvarorna på sätt som bevarar näringen utan att förstöra den med ämnen som förgiftar kroppen.

Ska på en intagsträff till Ekobruk kurs nästa fredag. Ska bli så roligt och jag håller alla mina tummar att jag nu får möjlighet att gå kursen och lära mig mer om skapa ett eget kretslopp hemmavid där jag kan försörja mig själv så naturligt som möjligt så långt det är möjligt i det samhälle jag lever i idag.

Ljus och kärlek!   /Ulrica


Lite information om blåbär som är hämtad från WIKIPEDIA http://sv.wikipedia.org/

Blåbär är normalt överdragna med en tunn vaxhinna som skyddar bäret mot fukt och uttorkning och ger dem en matt, ljusblå färg. Vissa bär saknar dock det anlaget och är därför blanka och svartblå. Sådana bär brukar kallas skomakarbär, och i folktron har de ansetts giftiga eller åtminstone oätliga därför man trodde att korna eller räven urinerat på dem. I vissa delar av Ångermanland kallas bären "häraslickebära" för att man antog att harar hade slickat bort vaxhinnan. I Västerbotten kallades de "årmslektber" då man trodde att deras svarta färg kom sig av att ormar slickat på dem. De svartblå bären är dock fullt likvärdiga de ljusare blå. Fullmogna blåbär har ett saftigt, mörkt vinrött fruktkött. Smaken är söt med obetydlig syra.Blåbär innehåller antioxidanter, bland annat 8 mg askorbinsyra per 100 g (rekommenderat dagsbehov 75-100 mg).Sällsynt förekommer hybrid med lingon (blingon). Hybriden har vintergröna blad och violetta bär.

ANTIOXIDANTER
Antioxidanter är ämnen med en kemisk struktur som har förmågan att motverka oxidation, skadeverkan från vissa syre- och kväveformer. Levande varelsers användning av syre för andning och energiförbränning är ofrånkomligt förenat med bildning av destruktiva fria radikaler.
Livets existens förutsätter därför ett skydd mot detta; antioxidanter är då de ämnen som neutraliserar fria syreradikaler. Dessa finns i människokroppen i form av hormoner och enzymer.[1] Flera ämnen i maten, så kallade bioaktiva ämnen, kan fungera som antioxidanter och en kost med mycket frukt, bär och grönsaker rekommenderas av såväl livsmedelsverket somWHO.[/Wikipedia

FRIA RADIKALER
Fria radikaler misstänks kunna åstadkomma allvarliga cellskador och kanske även bidra till åldrandet (oxidativ stress). Mycket spekulation har ägnats möjligheterna att motverka sådana negativa medicinska effekter med hjälp av mediciner eller födoämnen som förmår att infånga radikalerna och oskadliggöra dem. Dessa ämnen brukar hamna under samlingsnamnetantioxidanter.  /Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar