måndag 17 september 2012

Äggs hållbarhet

Läste igår om ägg och hur länge de kan sparas innan de blir dåliga. När man köper ägg är utgångsdatumet en månad efter värpdagen. Om man har äggen i kylskåpstemperatur och dessutom vänder ägget så den spetsiga sidan är neråt, ska man kunna använda dem i 2-3 månader efter värpdag. Min pappa hade även sett något program på tv:n där man testat att äta ägg som var 6 månader gamla och det hade inte varit något fel på dem heller. De hade även sagt att äggen kunde förvaras i rumstemperatur. Det senare är jag själv lite tveksam till, i alla fall inte i 6 månader, då tror jag inte att de är så ätbara längre. Ägg verkar ha en lång hållbarhet och dessutom innehåller de mycket av de näringsämnen som vår fysiska kropp behöver.

Längtar till den dag jag kan ha egna höns och kunna gå ut och hämta dagsfärska ägg. Det viktigaste med att ha egna höns är att veta att de hönsen mår bra och lever ett liv som är det bästa som en höna kan ha. Att kunna ge hönsen bra mat utan gifter och därmed få ägg med positiva energier och bra näringsinnehåll som kommer min kropp tillgodo på allra bästa sätt.

Ägg kommer jag nog att fortsätta äta, för ett ägg om dagen kan ge en så mycket av näringsinnehållet man behöver och som inte finns i vegetarisk/vegan kost. Jag har ingen lust att börja stoppa i mig en massa tillverkade tabletter för att tillgodose min kropps behov. Då är det bättre att äta ett ägg om dagen, då man vet att äggen producerats av något som mår bra och äter bra mat.

Naturlighet och enkelhet är de bästa ledord man kan ha när det gäller vilken mat man ska äta. Ju mer processat och komplicerad (bl a genom att blanda för mycket olika saker att äta vid en och samma måltid) mat är, desto svårare blir det för våra kroppar att ta hand om det och omvandla det. Vi behöver äta lite mat vid flera tillfällen, äta det som naturligt skapat av vår natur och som enkelt kan tas upp av våra kroppar.

Ljus och kärlek! /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar