tisdag 19 februari 2013

Mat för för barn med Autism

Att jag har fått ett väldigt speciellt barn det har jag vetat länge. Sedan har jag den senaste tiden också börjat förstå mer vad det handlar om och framför allt vad jag själv levt med hela tiden utan att förstå det. Själv har jag insett att jag är högkänslig och mitt barn har autism. Så nu förstår jag också att den linjen mellan högkänslighet och autism är väldigt liten, förmodligen bara två olika benämningar på samma sak. Kosten har varit en kamp hela livet och nu känns ännu viktigare då det inte bara gäller mitt eget fysiska och psykiska välmående utan även mitt barns. Har bett om hjälp att kunna se hur jag ska kunna förändra kosten och idag kom svaret på mina böner. Ännu ett led i att skaffa mer kunskap och göra förändringar som ger hälsa till både kropp och själ. Har även de senaste veckorna fått lära mig så mycket, ur den kinesiska medicinens perspektiv, vilka svagheter och obalanser som skapar autism/högkänslighet och vad man måste stärka för att kunna stå starkare och mer balanserad i sitt centrum utan att påverkas för mycket av stimulin utifrån omvärlden och det som man äter. Tänk vad mycket jag får lära mig som hjälper mig och min son till ett sånt bättre liv. Tacksamheten är så stor!

För er som kämpar med att leva med denna personlighet själva eller med någon familjemedlem, rekommenderar jag att ta kontakt med en duktig TCM-utövare som kan hjälpa till att stärka upp fysiskt och psykiskt så att du kan få mer skydd och balans. Men även att börja se över kosten, vad man äter och hur man kombinerar olika mat. Kombinationen av mat är TCM expert på, då de länge sett att viss mat ska man inte kombinera då de krävs olika sätt att bryta ner det och blandar man för mycket så får kroppen jobba för hårt och dessutom inte klarar av att bryta ner det på bästa sätt och därmed kan vi inte ta upp den näring vi behöver.

Rekommenderar även dessa sidor om den forskning som gjort idag i vår del av världen och en bok om mat för barn med autism. Bokens författarrinna har även en hemsida om detta.

Artikel om forskning som gjorts
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=5303921

Bok om mat för barn med autism och ADHD
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412496

Hemsida
http://www.autismdiet.se/

Har du någon kunskap/information som du vill dela med dig av, hör gärna av dig. Är så tacksam över den hjälp jag kan få inom detta område.

Ljus och kärlek!   /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar